II Jornades a València

Durant els dies 18, 19 i 20 del mes de novembre de 2010 a la ciutat de València es van celebrar les II Jornades de Pedagogia i Audiovisual al Centre Octubre de Cultura Contemporània. En aquesta segona edició el nombre de matricules i de públic assistent ha superat considerablement l’edició anterior. Aquesta confiança dipositada en el projecte per participants, ponents i alumnat, ha significat una fita important en la trajectòria d’aquestes Jornades. Suposa la seua consolidació com a espai necessari d’intercanvi, recerca i difusió del treball que des de diversos col·lectius, particulars i institucions s’està generant al voltant de les noves tecnologies, l’audiovisual i el cinema, i la seua imprescindible incorporació a l’àmbit pedagògic.

En aquests tres dies hem pogut constatar que en una societat en constant transformació, l’escola, l’institut i la universitat, haurien de ser capdavanteres a l’hora d’incorporar els nous processos d’aprenentatge i transmissió de coneixements. La resposta de l’escola davant un món canviant passa, per formar ciutadans capaços de gestionar la informació al seu abast amb una actitud crítica i reflexiva, competents digitalment parlant i per últim, però no menys important, que sàpiguen integrar i treballar en equip.

Trobar-nos i reflexionar al voltant dels reptes que ens planteja l’educació, ha resultat una activitat engrescadora, i ens va deixar amb ganes de traduir les paraules en accions, que es del que es tractava en definitiva. Si volem “obrir l’escola al món” hem d’estar preparats per experimentar en primera persona allò que volem transmetre als nostres alumnes: hem d’APRENDRE A APRENDRE i acceptar que “en l’era digital, compartir es guanyar”.

Els coordinadors de les Jornades de Pedagogia i Audiovisual fem nostra aquesta idea i des d’ara mateix obrim la propera edició als vostres suggeriments i a les vostres propostes de treball. Som conscients que hi ha molt camí recorregut i que nosaltres tot just acabem de començar; es per això que en el marc de les Jornades volem donar difusió a tantes experiències com siga possible.

Us fem un tast del que van ser les diferents ponències:

A l’acte inaugural el professor de l’Area multimedia de la Universitat Rey Juan Carlos I de Madrid Sergio Álvarez García, co-redactor del projecte I+D+i del Ministeri d’Educació: Sonoactivo Digital (conductas y competencias sociocomunicativas de los nativos digitales en la red), ens va introduir, en les relacions bidireccionals i asimètriques en el procés d’ensenyar-aprendre en la nova era de l’accés digital a la información. Seguidament el professor de Secundària a València Enric Senabre, va oferir una sessió didàctica respecte a les possibilitats pedagògiques de l’ús del Youtube a l’aula. L’historiador de l’art i comunicòleg Nacho Moreno, va parlar de les conseqüències en l’imaginari col·lectiu i en els hàbits dels adolescents dels estereotips cinematogràfics i de la indústria de l’oci i l’entreteniment.

El divendres, Francesc-Josep Deó, director d’AulaMedia a Barcelona, va presentar el seu treball didàctic envers l’aprofitament dels recursos audiovisuals a l’aula mitjançant la col·lecció de DVDs “Darrere de la pantalla”. Les ponents Anna Sala i Eva Cruells, van presentar el seu projecte “Donestech”. una experiència amb la tecnologia de la comunicació i de l’educació per “trencar” la barrera del gènere. Laia Colell va presentar “Cinema en Curs”, tallers desenvolupats a escoles i centres de Secundària a Catalunya on l’alumnat, conjuntament amb professors i professionals del cinema, explora l’experiència creativa de l’univers cinematogràfic. Ramon Breu, coordinador de “Cinescola”, va posar alguns exemples de l’aprofitament didàctic del cinema i de les possibilitats pedagògiques d’aquest a través del seu programa de treball a Internet. També divendres es va presentar “Unentretants, xarxa cooperativa de professorat al País Valencià, que treballa per l’aplicació de les TIC a l’ensenyament en valencià. Igualment la productora valenciana de cinema didàctic “Faules”, va donar compte del seu treball.

Finalment dissabte, Angel San Martin, professor del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València, va exposar els patrons culturals que dominen la relació entre els usuaris de l’audiovisual i la indústria cinematogràfica. Eduardo Smet, de la Direcció General de la Formació Professional del Ministeri d’Educació, en substitució del Director General, ens va aproximar als projectes ministerials respecte a la presència de l’audiovisual en el currículum de Secundària i el programa Escola 2.0.

Marcaren la cloenda les paraules de Miquel Soler Director General de la Formació Professional del Ministeri d’Educació, qui mitjançant un vídeo, ens va encoratjar a posar l’èmfasi en la necessitat de renovació i actualització dels processos d’aprenentatge, tot tenint en compte la revolució tecnològica i els nous llenguatges cinematogràfics i audiovisuals que condicionen i determinen l’imaginari col·lectiu del jovent que demà seran el protagonista de la societat.

Josep Lluís Peris i Rosana Pastor, coordinadors.

Advertisements

Els comentaris estan tancats.